נשמה & קופלנד / 16.3.19 / פרגמון ירושלים / מאת: גבריאלה חזון

אחד הדברים שאני אוהבת בבלוג הזה שיצרתי (אני משוחדת, מותר לי), זו האפשרות לחזור אחורה בזמן ולהסתכל על כל מיני טקסטים ישנים שכתבתי. לכתוב עוד טקסט, על להקה שכבר כתבתי עליה, מה הקטע? מה חדש פה בעצם? מה יש עוד להוסיף? סתם לטחון מים.
הו. אז התשובה שלי היא שיש תמיד מה להוסיף, ושמהות הכתיבה היא התבוננות ארוכה ותשומת לב לפרטים הקטנים, איפה מתחיל השינוי ואיפה דוושת הגז מתחילה להתניע.

מבלי שאתה מתכוון אתה נכנס למערכת יחסים למרחקים ארוכים עם להקה שבכלל לא התייחסת אליה, כי מי הם בכלל, וברגע שתשומת הלב שלך נתפסה – הלב שלך נעשה שבוי. אתה זז איתם בארץ כדי לראות אותם גדלים והופכים למפלצות. מקבלים ביטחון. שורפים במות. נוגעים בעוד ועוד לבבות.

הפגישה העיוורת הראשונה עם להקת "נשמה" קרתה באירוע "שוליים רחבים" שהפיקו באופקים שבדרום באוגוסט האחרון. שם פגשתי לראשונה את החבר'ה של תנועת תרבות, והשאר היסטוריה (נו, כבר קראתם בבלוג, ואם לא אז תדפדפו למטה).
אני זזה איתם. לעפולה, לאן שיקחו אותי – אני איתם. אני מאמינה אמונה שלמה וגדולה בכל דבר שהם נוגעים בו שקשה לי לסרב להם. רק מחכה לראות אותם שוב.

קיבלתי מהם הזמנה נוספת לראות הופעה שלהם, הפעם במגרש הביתי שלי. ירושלים. ערב גרוב וסול יחד עם להקת "קופלנד". שילוב מצויין וקונספט מדהים לערב. כיף שיש דאבל פיצ'רים בסגנון הזה. הופכים את הערב למסיבה (בשילוב של תיקלוט וינילים של אור ברמן). התאמה מושלמת, קשה לא להוציא מזה דברים טובים.
זכרתי ששתי הלהקות הופיעו ביערות מנשה לפני שנה בבמת העץ. החיבור הרגיש כל כך הגיוני.

ראשונים הופיעו "קופלנד".
קופלנד הוא הרכב בהתהוות שעבר קצת טרנספורמציה. מפרויקט הסולו של הסולנית יעל קופלנד, להרכב גדול שמתחיל עכשיו את דרכו בעולם.
בתחילת ההופעה, ציינה יעל שהיא מאוד מתרגשת כי זאת ההופעה הראשונה שלהם בתור להקה. וכשהיא אמרה את המילה הזו, "להקה", הייתה ניכרת ההתרגשות בקול שלה. זה שינוי מהותי ורגע משמעותי מאוד להגיע להחלטה הזו. להוריד את השם הפרטי, ולאסוף את כולם תחת שם אחד. עוד שלב בדרך להגדרה עצמית (מזכיר לי פוסט אחר שכתבתי, בדומה לתהליך שלהקת Monad עברו ועוד עוברים – ההחלטה להפוך מפרויקט של איש אחד להרכב שמופיע יחד, בשאיפה להישאר כמה שיותר יציב).

ביעל נתקלתי ברשת, פה ושם. ראיתי חומרים שלה מסתובבים, וקליפים מושקעים שהוציאה, אבל משהו בי עוד לא נתפס. לא נשאר באמת להקשיב לה עד הסוף.
אולי אלו דיעות קדומות, אולי זה פשוט לא הסגנון שלי. זה מתוק מידי. זה חמוד מידי. אולי זה לא בשבילי.
קצת מזכיר את ג'יין בורדו באווירה – וזה לא נאמר כמילת גנאי. אלא כמשל.
אני חושבת שעיקר המחשבות שלי היו, לאיזה קהל המוזיקה של יעל פונה. ואני זה לא הקהל הזה.
ולראות אותה מופיעה בפרגמון היה לי רגע מפתיע.
כמקום שיצא לי בעיקר לחוות בו יותר אירועי טכנו ורוקנרול, לא חשבתי שאשמע בו סול וגרוב, ומאוד שימח אותי להקשיב לתוכן אחר ממה שהתרגלתי לחוות במקום.

יש ביעל ביישנות אבל גם אומץ. ההתרגשות מההופעה הורגשה מאוד, אבל בשלב מסויים הפקק נפתח והסול זרם בעורקים של כולנו שם בקהל. אני מצליחה סוף סוף להקשיב למילים, לטקסטים של יעל. זזה עם המוזיקה ונהנית. נהנית באמת.
אני רואה ביעל את הדרך שהיא עוברת, חיפוש זהות של מוזיקאית, ושיטוט בדף הפייסבוק של הלהקה מותיר בי רושם רב, ולא בגלל הצילומים המעוצבים וההשקעה בניראות. הדרך משתקפת במה שיעל מוציאה החוצה.
כל זה מורגש במוזיקה שהלהקה מגישה לקהל. נגנים מוכשרים אחד אחד, שביחד מרימים את קולה של יעל, ונשמעים כמו להקה שאני מסוגלת לראות אותה רצה הרבה – במיוחד בפסטיבלים.
אני חושבת ששאלת הקהל היא שאלה גדולה, ומוקדם מידי לדעת, והסקרנות נשארת בי לראות לאן המוזיקה שלהם עשויה להתפתח.
הלהקה שוקדת בימים אלו על הפקת אלבום, אז כל שנותר זה לחכות ולשמוע מה עתיד לצאת.

איור: נמרוד פרידמן

אחריהם עלו להקת "נשמה". הרגשתי שתפסתי את הלהקה במצב רוח אחר מאז הפעם האחרונה שהתראינו. תחושה של ביעבוע, שמשהו עתיד להתפוצץ על הבמה אבל עוד לא ידוע מה.

כשהייתי בעפולה בחגיגות שנה למגזין האומנות האינסטגרמי של תנועת תרבות וכתבתי עליהם, זה היה לא הרבה אחרי הקלטת האלבום שלהם שנעשתה בדרך הכי עצמאית שיצא לי להכיר. לא הדרך הקלאסית, של להקליט אלבום באולפן.
הלהקה הפכה את הבית של עדי לוז, סולנית הלהקה, לאולפן. עם מיקרופונים במקלחת ובחדרי השינה.
את כל ההקלטות הם ביצעו תוך שבוע, ואת המיקסים עשו בעצמם (מיקס של יונתן קורן, חבר הלהקה).

כשנסעתי בפעם האחרונה לעפולה לכתוב על ההופעה של עדי שחם וקיקי מלינקי, בין לבין ההופעות תיקלט טל רווה. לרגע אחד הרגשתי שאני שומעת שיר מוכר ולקח לי רגע להבין מה אני שומעת. זה היה השיר "אישה קטנה", ולשמוע אותו מוקלט ומופק הייתה לי הפתעה גדולה. זה היה נשמע כל כך טוב שזה פתח את התיאבון.

כנראה שגם התיאבון של הלהקה נפתח, כי בהופעה בפרגמון הלהקה דיי טרפה את הבמה. כבר בשיר השני זה קרה. עדי טיפסה על אחד הרמקולים, שרה עמוק עמוק אל תוך המיקרופון ולא הורידה את האנרגיה לרגע.
זה הרגיש כמו רגע שיא מאוד גדול. זה כבר חם ורק מחכה כבר לצאת. מן הסתם יש עוד כמה שלבים בדרך, אבל זה כבר קורה, זה עוד רגע שם.
מדהים אותי כל פעם מחדש האש הגדולה שיוצאת מתוך עדי.
גם בשירים הנוגעים והרגועים יותר, כשהקול של עדי נעשה יותר קטן ורגוע, העוצמה לא כבית.

היה לי רגע מאוד אישי ומרגש, בביצוע השיר "אישה קטנה", כשברגע השיא שלו בו עדי שרה: "אולי יום אחד ארצה / ללכת עד הקצה / להתמסר בלי להיות כה נחושה / להתמסר לזרועותיה של אישה" היא ביצעה פנייה אישית אליי.
אני חושבת שלקח לי רגע להבין שהפנייה הייתה אליי. התחבקנו שם רגע ארוך ונעים. התמלאתי שמחה.
ומיד אחרי השיר הזה, במעבר מהיר, עדי ביצעה את השיר "עפולה", שכבר הזכרתי בפוסט הסיכום מעפולה כמה הטקסט שלו עוצמתי בשבילי. ממש הרגשתי שהשיר הזה מוקדש לי עכשיו, ועוד אחרי החיבוק הזה. הייתי המאושרת באדם.

כשההופעה נגמרה, ניגשתי אל החבורה ושאלתי אותם – מה. זה. היה. האנרגיות בערו מהם. הטירוף והריגוש מילאו את כל החלל. זה באמת היה רגע ייחודי שאני לא יכולה להשוות להופעות קודמות. רגע של קפיצת מדרגה. כנראה ככה זה רגע לפני שמוציאים אלבום…

שוחחתי עם חברה מהלימודים אחרי ההופעה, שמכירה את הלהקה מימי תנועת תרבות, ודיברנו על כמה הלהקה נגישה ומסוגלת להגיע למגוון רחב של אנשים ולגעת בהם. היא שיתפה שמעולם לא ראתה אותם ככה. גם אני לא.
זו הייתה בהחלט הופעה מדהימה.


לסיכום –
היה דאבל פיצ'ר מצויין עם חיבור חזק וטוב בין שתי הלהקות שיצר ערב מעניין. יכול להיות מגניב להמשיך ולהתגלגל יחד בעוד מקומות. להפיץ יחד את בשורת הסול.

הבנדקאמפ של יעל קופלנד


הקלטות ספונטניות שהקליטו יונתן קורן ועדי לוז, הלא הם צמד "שמנת חמוצה"

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s